Gabriele Ewenz, M.A., PhD
Literary scholar and archivist, since 2009 director of the Heinrich-Böll-Archiv and the Literatur-in-Köln-Archiv (LiK) of the Cologne municipal library
As a student, Gabriele Ewenz focussed on general and comparative literature, Scandinavian studies, theatre studies and art history at the Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn and the Freie Universität Berlin.
She earned her Magistra Artium degree in 1995 with a thesis on emancipatory concepts in the early dramas of Ilse Langner. In 2000 she gained her doctorate at the Freie Universität Berlin with a dissertation on Felix Hartlaub. This thesis led to a two-volume annotated edition of his written accounts of the war, literary fragments and letters of the years 1939 to 1945. She was appointed director of the Theodor W. Adorno and Walter Benjamin Archive in Frankfurt am Main in 2001.
She has devoted her research efforts and scholarly publications to literature, especially that of the nineteenth and twentieth centuries, the topic of archive theory and collection history, writing processes and the relationship between literature and the visual arts, particularly in the context of the Düsseldorf School of Painting.
Within the framework of her work at the Heinrich Böll-Archiv and the LiK collection, Ewenz carries out research, publication, archival and documentary activities primarily on Cologne authors, and presents their lives and working processes to the public in exhibitions, readings and lectures.
Gabriele Ewenz and Bettina Baumgärtel have been collaborating on exhibitions and publications for many years. Ewenz has been accompanying the research work for the Angelica Kauffman catalogue raisonné since the 1990s, and is compiling the corpus of source writings on and about Angelica Kauffman.
Selected publications
Gabriele Ewenz (Hg.): Felix Hartlaub. “In den eigenen Umriss gebannt”. Kriegsaufzeichnungen, literarische Fragmente und Briefe aus den Jahren 1939 bis 1945, 2 Bde., Frankfurt/M. 2002
Gabriele Ewenz und Heribert C. Ottersbach: Das Archiv – Künstlers Atelier? Gespräch mit Heribert C. Ottersbach, in: Ausst. Kat. Heribert C. Ottersbach. Künstlers Atelier, Martin Stather (Hg.), Mannheimer Kunstverein, Köln 2002, S. 22–54
Gabriele Ewenz: Vergangenes wird Gegenwart – Blick in die Arbeit des Theodor W. Adorno Archivs in Frankfurt, in: Forschung Frankfurt. Das Wissenschaftsmagazin, Jg. 21, H. 3-4, 2003, S. 52–55
Theodor W. Adorno Archiv (Hg.): Adorno. Eine Bildmonographie. Unter Mitarbeit v. Gabriele Ewenz, Christoph Gödde u. Henri Lonitz, Frankfurt/M. 2003
Gabriele Ewenz: Schreibprozesse im Raum von Ian Hamilton Finlay, in: Auf Leben und Tod – Little Sparta. Der Garten von Ian Hamilton Finlay, gesehen in Photographien von Werner J. Hannappel, Ausst. Kat. Stiftung Schloss und Park Benrath (Hg.), Düsseldorf 2006, S. 31–41
Gabriele Ewenz: Theodor W. Adornos Wunde?, in: „Das letzte Wort der Kunst”. Heinrich Heine und Robert Schumann zum 150. Todesjahr; Begleitband zur Ausst., Joseph A. Kruse (Hg.), Kunsthalle Düsseldorf u. Heinrich-Heine-Institut, Stuttgart 2006, S. 380–387
Gabriele Ewenz: Zwischen Realität und Fiktion – oder: Warum ist Elisabeth von Ardenne nicht Theodor Fontanes “Effi Briest”, in: Eine Vision wird Wirklichkeit, Stiftung Schloss und Park Benrath (Hg.), (Benrather Schriften, 1), Worms 2006, S. 91–99
Gabriele Ewenz: “Arbeit am Mythos” – Auf der Suche nach dem nordischen Pan; und diess.: Anthologie ausgewählter Texte zu Pan, in: Ausst. Kat. Der große Pan ist tot! Pan und das arkadische Personal, Stiftung Schloss und Park Benrath (Hg.), (Benrather Schriften, 4), Worms 2007, S. 121–132, S. 188–276
Gabriele Ewenz: Die Archivierung der Natur. Carl von Linné zum 300. Geburtstag. Stiftung Schloss und Park Benrath (Hg.), Düsseldorf 2007
Gabriele Ewenz: “Kramladen des Glücks” – Die mobilen Archive der Ingrid Roscheck, in: Ausst. Kat. Ingrid Roscheck. Orte. Wandlungen. Zimmer. Sphären. Arbeitsplätze, Ludwig Forum Aachen, Rheinisches Landesmuseum Bonn (Hg.), Heidelberg 2007, S. 34–37
Gabriele Ewenz: Von verborgenen, neu entdeckten und wiedergefundenen Quellen zur kurfürstlichen Galerie in Düsseldorf und zu Peter Paul Rubens und seiner Düsseldorfer “Himmelfahrt Mariae”; und diess.: Ausgewählte Quellen von 1614 bis 1948, in: Ausst. Kat. Himmlisch – Herrlich – Höfisch. Peter Paul Rubens, Johann Wilhelm von der Pfalz und Anna Maria Luisa de ‘Medici, Bettina Baumgärtel (Hg.), museum kunst palast Düsseldorf , Leipzig 2008, S. 146-188, S. 151–188
Gabriele Ewenz: Geschlechterkampf im antiken Gewand – Die Tragödie “Klytämnestra” von Ilse Langner, in: Ausst. Kat. Vielleicht ist die Wahrheit ein Weib … Frauengestalten des Mythos im Zwielicht, Gabriele Uerscheln (Hg.), Köln 2009, S. 129–139
Gabriele Ewenz: “Mein alter Eisenfresser …” Adolph Schroedter als Briefschreiber. Zum Freundschaftskult der Düsseldorfer Malerschule, in: Ausst. Kat. Adolph Schroedter. Humor und Poesie im Biedermeier, Städtischen Galerie Karlsruhe (Hg.), Karlsruhe 2009, S. 51–56
Gabriele Ewenz: “Du wirst einstmals ein berühmter Maler werden”. Die autobiographischen Schriften von Johann Wilhelm Schirmer, in: Rheinische Heimatpflege, Jg. 47, H. 4, Köln 2010, S. 250–260
Gabriele Ewenz (Hg.): Johann Wilhelm Schirmer. Autobiographische Schriften, Petersberg 2010
Gabriele Ewenz: „… dass der Künstler selbst ein Dichter sei“ – Das Verhältnis von Poesie und Malerei in der Düsseldorfer Malerschule; und diess.: Quellen zur Düsseldorfer Malerschule, in: Ausst. Kat. Weltklasse. Die Düsseldorfer Malerschule 1819 – 1918, Bettina Baumgärtel (Hg.), mit Beiträgen v. Valentina Anker, Bettina Baumgärtel, Frank Büttner u. a., Museum Kunstpalast Düsseldorf, Petersberg 2011, Bd. 1., S. 262-271, S. 377-424
Gabriele Ewenz: Dieter Wellershoff, in: Killy Literaturlexikon, Berlin, Boston 2011
Gabriele Ewenz: Dieter Wellershoffs Konzeption des ‚Neuen Realismus’ und seine Kritik an der Dortmunder Gruppe 61, in: Schreibarbeiten an den Rändern der Literatur. Die Dortmunder Gruppe 61, Ute Gerhard u. Hanneliese Palm (Hg.), Essen 2012, S. 261-272
Gabriele Ewenz: „Fragmente deuten auf Weiterentwicklung und unausgeschöpfte Möglichkeiten“: Zum Prozess des Schreibens bei Felix Hartlaub, in: Ausst. Kat. Felix Hartlaub. Gezeichnete Welten, Inge Herold u. Ulrike Lorenz (Hg.), Kunsthalle Mannheim, Heidelberg 2012, S. 64-76
Lik-Schriftenreihe des Literatur-in-Köln-Archiv/Heinrich-Böll-Archiv
1. In der Stadt, wo du lebst… Hans Bender in Köln, Köln 2013
2. Jedes Buch hat ein Gesicht. Heinrich Böll, Heinz Friedrich und Celestino Piatti, Köln 2015
3. Die ungeheure Vielfalt der Welt festhalten. Dieter Wellershoff, Köln 2015